Kauan sitten saimme tehtäväksi kirjoittaa essee ihmiskäsityksestämme. Tässä on minun viikkosotalla alitajunnassa muhinut hengentuotokseni.
Ihmiskäsityks
Kysymys ihmiskäsityksestä on sekä
filosofinen että psykologinen. Siihen liittyy näkemys siitä, mitkä tekijät
vaikuttavat tai ovat vaikuttaneet ihmisen käytökseen, toimintaan ja tapaan olla
olemassa. Pohjautuuko toimintamme täysin biologisiin seikkoihin vai onko kyse
pikemminkin tilannekohtaisesta arvioinnista? Kuinka paljon toiset ihmiset
ohjaavat käytöstämme tai ajatteluamme? Erilaisia ihmiskuvia tai – näkemyksiä on
noussut esiin kautta psykologian historian, yleensä vastapainona vallinneelle
näkemykselle. Esittelen tässä esseessä muutaman suurinta suosiota saavuttaneen
suuntauksen. Lopuksi peilaan omaa ihmiskäsitystäni pääkoulukuntien kautta.
Kirjotukseni pohjautuu pääosin amk.fi- nettisivustolle olevaan virtuaaliseen
oppimateriaaliin erilaisista ihmiskäsityksistä
Biologisessa (myös naturalistinen)
ihmiskäsityksessä ihmisen katsotaan muiden kädellisten eläinten tapaan toimivan
vaistojensa ohjaamana. Toimintaa ohjaavat biologiset seikat, kuten geenit kun
taas ympäristön vaikutus nähdään vähäisenä. Toiminnoissaan ihminen pyrkii
vaistojensa mukaan tyydyttämään perustarpeensa eli sukupuolivietin sekä levon
ja ruoan riittävän saannin. Ihminen eroaa muista eläimistä pääosin siinä, että
se hallitsee symbolikielen sekä pystyy toisinaan kontrolloimaan viettejään.
Behavioristinen ihmiskäsitys puolestaan
painottaa ympäristön merkitystä ihmisen käytökseen. Behavioristien mukaan
ihmisen käytös on opittua ja ympäristön määräämää. Ulkoisilla olosuhteilla,
kuten palkinnoilla ja rangaistuksilla katsotaan olevan suuri merkitys ihmisen
toiminnan ohjailussa. Samaan ärsykkeeseen tulisi behavioristien mukaan reagoida
aina samalla tavalla.
Psykoanalyyttisen ihmiskäsityksen mukaan
ihminen tasapainoilee elämän- ja kuolemanviettiensä välillä. Ihmisen toimintaan
vaikuttaa ristiriita yhteiskunnan toiveiden ja normien sekä oman mielen
irrationaalisten viettien välillä. Yhteiskunnan normeja psykoanalyysissa
kutsutaan superegoksi. Superego toimii ikään kuin ihmisen tiukkaakin tiukempana
omatuntona. Superegon vastakohta on ID eli ihmisen tiedostamattomat
perusvietit, joita ovat esimerkiksi seksuaali- ja kuolemanvietti. Jos ID saisi
päättä, ihminen toimisi vain perusviettejään tyydyttäen. Superegon ja ID:n
välisessä puristuksessa tasapainoilee ihmisen tajunta, tietoinen mieli eli ego.
Ego toimii realiteettien mukaan minimoiden tuskaa ja maksimoiden mielihyvää.
Ego on yhtä kuin minä, ihminen itse.
Humanismissa puolestaan tärkeää on usko
ihmisen tahtoon, kasvuun, hyvyyteen ja mahdollisuuteen muuttua. Ihminen
ymmärretään ainutkertaisena, vapaana, tavoitteellisesti toimivanaa ja itse
itseään ohjaavana oliona, joka tarvitsee kehittyäkseen osakseen myönteistä
huomiota ja rakkautta. Humanismi korostaa myös ihmisen vapauden tuomaa vastuuta:
vapaus valita tuo mukanaan vastuun tekemistään valinnoista. Kokemusta ja
tietoisuutta pyritään pikemminkin kuvaamaan ja ymmärtämään kuin selittämään.
Humanismin tärkeimpiä arvoja on ihmisen kunnioittaminen ja kaikkien
suvaitseminen ja erilaisuuden puolustaminen.
Kognitiivisen psykologian mukaisessa
ihmiskäsityksessä ihminen nähdään tavoitteellisena, aktiivisena itsenäisesti
ajattelevana ja tilanteen huomioon ottavana toimijana, joka tekee ensiksi oman
tulkinnan tilanteesta ja toimii käyttäen hyväksi tuota tulkintaa, aikaisempia
kokemuksiaan sekä käytettävissä olevien toimintavaihtoehtojen arviointia.
Käyttäytyminen ei siis ole automaattinen reaktio tapahtuneeseen, vaan
kognitiiviset prosessit läpikäynyt tuotos. Kognitiivisilla prosesseilla
tarkoitetaan havaitsemista, ajattelua, oppimista, kieltä ja muistia.
Kognitiivisen prosessoinnin jälkeen ihminen voi muokata omaa toimintaansa sekä
käsitystä itsestään ja maailmasta.
Henkilökohtaisesti minun
on vaikea tunnustautua minkään yksittäisen ajattelumallin kannattajaksi. Jokaisessa
on jotain oikeita seikkoja mutta mikään niistä ei yksiselitteisesti määritä
totuutta ihmisen käytöksestä. Siihen, mitä me olemme ja miten käyttäydymme
vaikuttavat varmasti niin alitajuiset viettimme kuin aiempien kokemustemme
kognitiivinen käsittely, ja jokaisen toimemme voinee selittää jokaiseen
käsitykseen sopivasti.
Uskon, että ihmisen käytökseen vaikuttaa
voimakkaasti tarve saada tietyt biologiset tarpeet tyydytetyksi. Näiden
biologisten viettien vallassa vain harva pystyy järkevään tai rationaaliseen
ajatteluun. Tällaisia hyvin vahvoja tarpeita ovat esimerkiksi sukupuolivietti,
näläntunne ja väsymys. Kyseisten viettien tyydyttämisen estämistä on myös
käytetty kidutuskeinona niin sota- kuin ihmissuhdetantereillakin. Uskonkin
ihmisen alitajuisesti ymmärtävän näiden viettien merkityksen niin itselleen
kuin muille.
Edellä esitetyistä teorioista ihmiskäsitykseni
on kuitenkin ehkä lähimpänä humanistista. Mielestäni jokainen kokemus muokkaa
meitä ja vaikuttaa tapaamme suhtautua asioihin. Siihen, miten reagoimme
erilaisiin kokemuksiin ja ärsykkeisiin, vaikuttaa hieman myös biologiset
tekijät, mikä selittää esimerkiksi vaikkapa sisarusten suhtautumisen eri
tavalla samoihin kokemuksiin. Olen humanismin yhden kehittäjän, Abraham H.
Maslowin kanssa samaa mieltä siitä, että ihmisen toimintaa tulisi lähestyä
tarveteoreettisesta näkökulmasta, jossa korostetaan sosioemotionaalisten
tarpeiden olevan tärkeitä inhimillisiä perustarpeita. Tapahtuipa mitä tahansa,
ihminen pystyy selviämään siitä, jos hänellä on ympärillä vahvasti häntä
rakastavia ja tukevia läheisiä ihmisiä. Yksinäisyyttä puolestaan ei mitenkään
voi korvata, vaikka muut tarpeet tulisivatkin hyvin tai erinomaisesti
täytetyiksi.
Humanismin tärkeimpiä arvoja on ihmisen
kunnioittaminen ja puolustaminen. Ihmisen kaikista luomuksista tärkein on
ihminen itse. Olen tästäkin osittain samaa mieltä, joskaan en nosta ihmistä
koko luomakunnan kruunuksi, mitä ihminen niin monesti usein mielellään tekee.
Jokainen ihminen on kuitenkin itsessään itseisarvo eikä ketään tulisi tuomita
vain yhden, tuomitsijan mielestä epämukavan ominaisuuden, kuten ihonvärin,
seksuaalisuuden, sairauksien, uskonnon tai sukupuolen, perusteella. Kaikille
yksilöille tulisi antaa mahdollisuus parantaa tapansa ja muuttaa elämänsä
kulkua sellaiseen suuntaan, joka ei vahingoita toisia ihmisiä. Jokainen tekee
virheitä mutta tärkeintä onkin se, miten suhtautuu omiin virheisiinsä. Ottaako
niistä opikseen vai jatkaako samaa tuhoisaa rataa. Olen humanistisen
ihmiskäsityksen mukaisesti optimisti ja uskon jokaisessa ihmisissä piilevään
hyvyyteen sekä uusiin mahdollisuuksiin.
Lähteet:
http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot
http://www.telemail.fi/laura.raty/erityiskasvatus_ohjaus/er_ihmiskasitykset.htm
Lähteet:
http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot
http://www.telemail.fi/laura.raty/erityiskasvatus_ohjaus/er_ihmiskasitykset.htm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti